Halaman

Khamis, 17 Julai 2014

Setem dan Filateli Pos Malaysia

Assalamualaikum,

Entry ini adalah kesinambungan dari entry aku sebelum ini yang berkisar tentang hobi mengumpul setem.
So, macam mane nak tambahkan koleksi setem yang ada dalam koleksi korang?
Zaman sekarang ni zaman paperless, semua surat kebanyakannye dah diganti dengan e-mel.
Kad raya pon dah berkurun aku tak terima.
Semua pakai SMS or media sosial je macam aku.
Lepas tu bertambah kecewa kalau surat yang korang tunggu kat rumah tu takde setem...
Ada cop mohor macam gambar kat bawah ni..
(Aku yang tukang upload gambar ni pon tumpang stress)

source from google
Meh aku tolong korang tambah koleksi.
Korang tau tak Pos Malaysia ada buat perkhidmatan menjual setem yang dikeluarkan sempena peristiwa tertentu?
Nah baca ini...
Sumber daripada laman web Pos Malaysia.

Bahan-bahan filateli merupakan barangan yang laris. Lazimnya, seseorang peminat setem akan membeli lebih daripada satu kuantiti setiap satu bahan. Begitu laris, produk-produk ini cepat menjadi rebutan, terutama sekali sampul-sampul surat Hari Pertama yang hanya dijual pada hari yang dikeluarkan. Bagi bahan-bahan filateli yang lain, ia dikeluarkan dalam kuantiti yang terhad dan hanya boleh diperolehi sementara stok masih ada.
Mereka yang beratur juga biasanya dalam barisan yang panjang.
Untuk mengelak segala masalah dan kekecewaan kerana gagal memperolehi apa yang amat diinginkan, Biro Filateli menawarkan 2 pilihan kepada para pengumpul setem:

  • Akaun Pesanan Tetap (SODA)
    Dengan SODA, seseorang pelanggan boleh membuka satu akaun dengan pendahuluan simpanan sebanyak RM 50 (USD$13) dan menerima bahan-bahan filateli secara tetap. Pemegang akaun berkenaan akan menerima setiap bahan yang dipesan untuk setiap keluaran setem peringatan atau setem bayaran pos keluaran khas atau apa jua bahan tanpa arahan lanjut. Jumlah kos bahan-bahan yang dipesan untuk setiap keluaran bagi setiap perintah arahan akan ditolak daripada akaun itu dan satu penyata akaun dihantar kepada pemegang akaun bersama dengan pesanan.
  • Pembelian Secara Dalam Talian (www.postme.com.my)
    PostMe.com.my ialah peruncitan secara dalam talian yang disediakan oleh Pos Malaysia Berhad dengan tujuan sasarannya adalah pembeli-pembeli dalam talian. Para pelanggan dapat membuat pembelian untuk keluaran semasa atau keluaran lama yang masih ada ditawarkan.
So bagi yang tak suka menunggu surat kat rumah dan beratur panjang kat pejabat pos cara ni lah yang paling sesuai sekali.
Just daftar...topup akaun SODA korang minimum RM50.
Then tunggu Pos Malaysia pos setem kat umah korang.

Jumpe lagi next entry macam mane nak daftar akaun SODA :)
 

Ahad, 13 Julai 2014

Hobi mengumpul setem

Assalamualaikum,

Salam Ramadhan.
Kali ni aku nak cerita pulak pasal hobi aku.
Haa..korang minat tak kumpul2 setem?

Ni kisah sadis masa aku kecik2 dulu.
Aku tak pasti sejak bila aku minat kumpul setem.
Maybe dalam darjah  2 or 3 kot.
Tau2 je album setem pemberian mak aku masa tu dah hampir penuh masa aku darjah 6.

So,aku pasanglah impian nak beli album setem yang lain memandangkan album setem yang ada dah agak usang dan dah mula koyak robak.

Aku pon merajinkan diri memindahkan setem2 aku tu dalam sebuah box lutsinar di atas meja tulis bilik adik aku.
Dan album lama tu aku buang.S
Dan sesi menabung untuk mebeli album setem baru pon bermula.
Almaklumlah bebudak sekolah.
Kenelah usaha kumpul dana dari hasil duit belanja sekolah pemberian mak ayah kan?

Lama jugak setem tu terperap dalam box.
Dan satu hari tu bila duit tabung aku dah cukup nak beli album setem baru, dan aku nak belek semula kolesi setem2 kesayangan aku dan korang tau ape kesudahannya...?
Dan tanpa aku sedari...
Bapak aku dah selamat membuang box setem aku dalam ops kebersihan yang dilakukannya secara sendirian di rumah.
Katanya dia ingat tak pakai.
Korang boleh imagine tak perasaan aku masa tu? T_T
Memang bersedih macam orang baru putus cinta.
Sedih ko..beberapa hari aku duk verangan depan cermin masa tu aku tengah bergaya ngan album setem baru.


Memang aku merajuk babe nak start balik hobi aku ni.
Akhirnya setelah lama berpencen, tahun 2014 ni menyaksikan aku mula bergiat cergas mengumpul setem2 keluaran pos Malaysia.
Teringat zaman dedulu aku rajin menunggu surat yang dipos ke rumah untuk bapak atau mak aku.
Setiap kali dapat surat aku cepat2 gunting bahagian sampul yang dilekatkan setem dan terus rendam dalam air sampai setem dan sampul tertanggal.
Pastu jemur sampai kering dan boleh letak dalam album.
Benda ni aku buat secara konsisten sampailah terjadinya peristiwa sadis itu T_T

Next entry nanti aku cerita pulak macam mane kita nak tau Pos Malaysia dah keluarkan setem baru.




Ahad, 6 Julai 2014

Daftar Tadika Amani


Salam Ramadhan kepada semua.
Pagi tadi aku dan husband pergi ke Pejabat Sekolah Agama Bandar Penawar untuk urusan pendaftaran tadika Amani.
Insyaallah tahun depan Amani akan bergelar murid di Tadika Agama Johor Bandar Penawar.
Rasa sayu pulak tadi.
Suasana macam touching2 masa isi borang pendaftaran.
Tak sangka tahun depan Amani anak sulung aku dah berusian 5 tahun.
How time flies kan..
Sekarang aku pulak rasa macam mana mak aku menguruskan hal2 sekolah aku kecik2 dedulu.
Semoga perjalanan hidup anak sulungku Shafiyyah Amani sentiasa dalam lindungan Allah.
Semoga anakanda cemerlang di dunia n di akhirat.
Amin...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Follow by Email