Halaman

Jumaat, 12 November 2010

Puasa Ganti

Harini masuk hari kedua aku mengganti puasa..
Korang nak tau tak berapa hari yang aku kene ganti lagi???
33 hari lagi...huhu...banyak tak...?
Sebab ape aku kene ganti banyak?
Aku bersalinkan Amani pada hari ke dua bulan puasa...
Alamatnye..memang akutak dapat nak puasa langsung lah tahun ni..
Kalau ikutkan aku kene ganti 35 hari..tapi memandangkan semalam dan hari ni aku dah puasa...Maka tinggal lah lagi 33 hari..
Macam mane boleh dapat 35 hari..???
30 hari (puasa ganti tahun ni) + 5 hari (puasa ganti tahun lepas) = 35 hari
Puasa tahun lepas aku tak apat nak ganti sebab aku pregnant..Aku dah try nak ganti tapi tak larat..perut masuk angin..Puasa tahun ni pulak aku tak dapat puasa sebab aku bersalinkan Amani dan berpantang..

Oleh sebab puasa tahun lepas aku lambat ganti..aku kenelah bayar fidyah...
Fidyah tu ape? Jom kita tengok ape itu fidyah???
Fidyah merupakan bayaran denda yang dikenakan kepada seseorang yang tidak dapat mengganti puasanya di Bulan Ramadhan pada sesuatu tahun sehinggalah tibanya Bulan Ramadhan tahun berikutnya.

Hukum membayar Fidyah adalah WAJIB . Dengan membayar fidyah tidak bermaksud mereka tidak perlu membayar puasanya kerana puasa tersebut tetap wajib di ganti mengikut bilangan hari yang telah ditinggalkannya. Sekiranya bilangan hari tersebut telah melangkau tahun maka kadar fidyah bagi hari tersebut akan digandakan.

Kadar Fidyah dikira berdasarkan kadar harga beras (makanan asasi penduduk) sebanyak secupak. Kadar tersebut berubah mengikut harga yang ditetapkan pemerintah di sesuatu tempat. Beras tersebut hendaklah di beri makan kepada fakir dan miskin dan bukan berbentuk wang tunai, pakaian dan sebagainya.

Jadinya ada dua benda yang aku kene settlekan dengan segera iaitu :
  1. Ganti puasa
  2. Bayar fidyah
Kepada sesiapa yang belum ganti puasa cepat-cepat lah ganti ye... :-)

3 ulasan:

  1. gaji gua dah masuk..nak simpan ambik persona bulan 12 ni puas ati??

    BalasPadam
  2. alamak..ade org marahlah...jgn lupe kan amani ye cik han..hahaha

    kak gha : tanx

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Follow by Email