Halaman

Ahad, 13 Mac 2011

Percubaan membuat Laksa Penang

Ye pagi tadi selepas aku mengemas rumah dan membasuh baju...
Kitorang pon meronda-ronda kat sekitar Pusat Bandar Penawar untuk mencari bahan mentah untuk dibuat lauk..
Dan bahan-bahan yang terpilih itu adalah...
  1. Halia
  2. Daun kesum
  3. Bunga kantan
  4. Ikan kembung
  5. Laksa
Tentu kalian pon dapat agak kan ape benda yang aku nak masak...(Tengok tajuk entry aku pon budak tadika dah boleh agak...)
So, bila dah sampai kedai macam biasa..mintak tolong encik suami jagakan amani kejap dalam kereta...
Aku pon ape lagi..macam lipas kudung cari bahan-bahan tadi..
Tak lupe jugak beli suratkhabar...(hidup aku tak lengkap kalau tak baca paper hari ahad..haha)

Sesampai di rumah misi pon bermula...
So aku nakkongsi resipi memasak Laksa Penang  kat korang semua.. :P
Encik suami dah cakap sedap, tu yang aku berani mewar-warkan resipi rahsia aku ni..wakakaka
Bahan yang aku gunakan ni untuk 2 orang makan sahaja...iaitu aku dan suami aku...

Bahan-bahannya

 
Kuah
Sedikit halia
5 ekor ikan kembung
1 tin sardin kecik
 Daun kesum
Bunga kantan
Sebiji bawang besar
2 biji bawang putih
5 sudu cili boh(ikut pedas)
Asam keping
Garam secukup rasa

Cara membuat kuah
  • Mula-mula rebus ikan kembung dulu...api jangan lupe basuh ikan tu dengan asam jawa dulu bagi hilang hanyir dia...Bila dah masak amik isi ikan letak dalam blender..Tulang ikan buang dalam tong sampah...huhu
  • Air rebusan ikan tu biarkan aje dalam periuk...
  • Blender bawang putih+bawang besar+halia+isi ikan+sardin(kalau boleh jangan blender halus isi ikan tu...)
  • Masukkan bahan yang dah diblender tadi dalam air rebusan ikan
  • Masukkan garam+2 keping asam keping+5 susu besar cili boh
  • Bila dah mendidih masukkan pulak daun kesum+bunga kantan
  • Bila bahan-bahan tadi dah betul-betul masak dan sebati barulah boleh tutup api :)

Laksa
Gunalah cap apa pun..janji halal...

Cara merebus laksa
 Rendam dalam semangkuk air dulu dalam 2 jam
Lepas tu barulah boleh rebus dalam air..
Bila dah masak toskan...masa nak toskan tu jangan lupa siram air sikit kat laksa tu supaya ia tak lekat antara satu sama lain


Tadaa....dah siap dah...senang kan?
Korang bolehlah makan laksa ni dengan air perahan limau/cili padi/telur rebus/hirisan bawang/nanas dll..

Selamat mencuba :)



6 ulasan:

  1. eh, ikan sardin dlm tin pon tuh kene letak ker?kite xpenah lak jumpe org masak lasak letak ikan sardin..resipi baru eh ni?hehe..ke mmg ade org buat mcm ni?

    BalasPadam
  2. kancilbiru:haha..ye tak ye jugak kan?kene sertakan bukti lenkali ni...lupe pulak nak amik gambar..laksa tu semua dah habis masuk dalam perut :(

    kak elis:huhu...taklah rajin sgt....:P

    bain:ini resipi mak akak yg ajar...akak x pasti pulak tmpt lain ada letak sardin ke tak...tp sedap tau kalau letak sardin :)

    BalasPadam
  3. yeker? owh..1st time dgr org msk laksa ltk sardin..hehe..next time bley la try..ngeee~~

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Follow by Email