Halaman

Isnin, 25 April 2011

Ops membuat tempoyak

Alkisah...semalam aku bersama suami tercinta..hehe..jiwang le pulak...pegi berfoya-foya kat Econsave Kota Tinggi..
Amani dahlah takde kat umah..sunyi je umah kami T_T
Lepas balik Econsave tu en.suami singgahlah kat tepi jalan beli durian...
Nak beli durian punye pasal sampai ibu jari aku tersepit pintu kereta...
Sakit betul...tapi oleh sebab nak cover malu takut-takut orang jual durian ngan pembeli-pembeli durian nampak....aku buatlah muka macam biasa...hahaha...Bengong je rasa masa tu...hahaha
Sekilo RM12...(durian gred baik punyo!)
So amiklah 3 biji...so kenelah bayar RM60...haha..bapak mahal...takpe..en.suami yang bayar....
Malam tu bermulalah episod makan-makan durian...kami larat makan sebijik aje..
Isi durian tu gemuk-gemuk betul...pastu tebal..pastu manis...memang terbaik dari ladang lah orang cakap...
So malam ni nak sambung lagi makan durian lagi sebiji..
Yang lagi sebiji en.suami suh aku jadikan tempoyak...
Dia nak suh aku masak lemak tempoyak lah tu...nasiblah aku ni jenis tak cerewet..asalkan namanya makanan aku belasah je..hihi
Nenek aku cakap nak buat tempoyak tu sennag je...
Kikis isi durian dari bijinye.. (biji campak kat belakang umah dengan harapan tumbuh menjadi pokok durian)
Gaul isi durian ngan garam halus...
Simpan dalam bekas bertutup rapat...tapi jangan isi durian tu penuh sangat dalam bekas..sebab nenek aku cakap durian ni ada gas...kang meletup pulak bekas tu....
Dalam 2 3 hari dah jadi tempoyak dah..
Tapi kalau nak sedap lagi peram dalam seminggu....
Ok malam ni aku nak try buat tempoyak...

Tempoyak memang best..dulu masa aku stadi kat terengganu, roomate aku (budak terengganu dan budak kelantan) ajar aku makan biskut cecah tempoyak yang dia dah gaul ngan cili api..
Memang sedap....Finger lickin' goodlah...hahaha

2 ulasan:

  1. sedapnyerrr..amani rindu kat ibu lah..nak ibu buat masak tempoyak

    BalasPadam
  2. makannnnn je kejenye......

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Follow by Email