Halaman

Ahad, 12 Jun 2011

Ikan kerapu 3 rasa

Petang tadi saya masak kerapu 3 rasa untuk dinner kami malam ni...
Tapi kami makan pukul 5 petang sebab saya dah lapar.. :P
So kali ni saya nak berkongsi resepi masakan ini...

Bahan-bahan:
Ikan kerapu
Serbuk kunyit
1 biji bawang besar dihiris halus
3 biji bawang putih dihiris halus
2 biji cili merah dihiris ikut suka anda macam mane nak hiris
1 biji tomato dipotong dadu
1 cm halia dihiris halus
Cili boh ikut pedas
Sos tomato
Sos cili
Garam secukup rasa
Gula secukup rasa
Minyak

Cara buat:
1.Lumur kan ikan dengan kunyit dan garam
2.Pastu goreng. Dah siap goreng angkat letak dalam pinggan lain.
3. Dengan menggunakan minyak yang sama untuk menggoreng ikan, gunakan minyak tu balik untuk tumis bawang,cili, dan halia.
4.Dah agak harum bau bahan-bahan tadi, masukkan pulak cili boh, cili sos dengan cili tomato.
5.Pastu masukkan garam dengan gula sikit untuk menambah perasa.
6.Bila dah pekat sikit tutup api dan curah atas ikan tadi...
7.TADAAA..dah siap...sila rujuk picca di bawah...  :)

Hadiah mixer dari encik suami

Semalam lepas Asar kami suami isteri pergi meronda-ronda kat area JB membawa hati nan lara..
Tiap hari teringatkan sikecik amani yang terpaksa saya tinggalkan kat KL dulu buat sementara waktu disebabkan kesihatan saya yang tidak mengizinkan untuk menjaga amani...
Oleh kerana highway Senai Desaru tu dah bukak...makanya encik suami pon lalulah jalan tu...tak sangka perjalanan yang sebelum ni mengambil masa hampir 1jam setengah untuk ke Tebrau sekiranya melalui jalan lama Kota Tinggi-Ulu Tiram, sekranag hanya mengambil masa 40 minit sahaja..
Sekarang ni tol tu percuma je...tapi bukan untuk selamanya...untuk sebulan sahaja....
I like..takdelah saya bimbang sangat sekiranya sakit nak bersalin nanti...nak g hospital pon senang... :)
Dan yang paling penting nak membeli belah pon sonang...

So semalam seperti yang dijanjikan encik suami telah membawa saya ke Jusco Tebrau untuk membelikan saya mixer...yahoooo...
Mixer dari brand Faber...
Gambar kat bawah ni adalah mixer baru saya :)

Oven kat umah dah ada (hadiah masa kawin)..
Cuma benda alah ni je takde orang bagi masa saya kawin...:p
So sekarang benda ni dah ada bolehlah saya membuat kek....tungguuuuuuu...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Follow by Email