Halaman

Ahad, 8 Jun 2014

Kenapa Penyu Menangis?

Bulan lepas aku berkesempatan sekali lagi untuk menjejakkan kaki di bumi Terengganu.
Negeri yang aku pernah bermastautin selama 3 tahun masa zaman belajar.

Antara tempat yang wajib dilawati kalau datang Terengganu adalah Pasar Besar Payang.
 Macam biasalah aku melilau-lilau duk cari barang untuk dibeli.
Rambang mata katakan.
 Dalam pada duk melilau2 tu ternampak lah tiga benda yang membuat aku tertarik untuk mengeluarkan handphone dari handbag dan seterusnya ambik gambar.

Ni buah gajus yang kita sibuk2 duk main teka teki masa kecik dulu...



 Kalau adik bijak bestai, buah ape bijik di luar?
Ok jangan ketawakan aku sebab aku memang tak pernah tengok buah gajus yang real.

Telur penyu. Kata penjual dari Pulau Redang.

Telur penyu yang dimasinkan.

Bila tengok telur penyu, aku duk teringat muka penyu yang comel duk menangis sebabb bertelur.
Memang penyu menangiskan masa bertelur?
Dari zaman aku belajar kat sini since 2001 sampai lah aku pegi Terengganu bulan lepas, tiap kali aku pegi Pasar Payang mesti ada orang duk jual Telur Penyu.

Memang ada orang ternak penyu untuk bertelur ye?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Follow by Email